sunshine

Voorgeschiedenis SHAKI

Kinderkleding- en speelgoedbeurs Terneuzen

De kinderkleding- en speelgoedbeurs is ontstaan uit de behoefte aan financiële middelen van peuterspeelzaal ‘De Peuterhof’ aan de Schuberthof. De eerste beurs werd gehouden in oktober 1983. De opbrengst werd besteed aan sinterklaascadeautjes. De organisatie was in handen van Gerda van der Hage, Jannie Bouwense en Ilse de Feyter. De beurs was een groot succes en werd vervolgd. Toen de peuterspeelzaal in 1987 werd opgeheven, kwamen veel vaste klanten met het verzoek om door te gaan met de beurzen. Het bleek voor de kopers een hele prettige en goedkope manier om aan goede kinderkleding te komen. Het idee stond de vrijwilligsters aan en zo ontstonden de eerste kledingbeurzen voor het goede doel. De eerste jaren werd gebruik gemaakt van de gang in de Steelant Scholengemeenschap, toen nog in de Mozarthof. Toen deze school verhuisde naar de Van Kinsbergenlaan verhuisde de beurs mee. Omdat de kledingbeurs steeds groter en drukker werd mocht later gebruik worden gemaakt van de kantine. Hierdoor was meer ruimte beschikbaar en kon ook tweedehands speelgoed worden verkocht.

Toen de Steelant Scholengemeenschap in 1995 fuseerde met het Zeldenrustcollege verhuisde de beurs wederom mee. Het college heette vanaf dat moment Zeldenrust-Steelantcollege. De eerste beurzen waren in de bovenkantine. Daarna kon de grote kantine op de begane grond worden gebruikt. Hier was meer ruimte. Besloten werd om ook kindermeubelen, kinderwagens en babybedjes en kinderfietsen te verkopen. In januari 2002 werd de kleding- en speelgoedbeurs ondergebracht in de Stichting kinderkleding- en speelgoedbeurs Terneuzen. De stichting bestond uit 15 vrijwilligers.

Op 21 maart 2009 werd de 50e beurs gehouden. Deze werd geopend door wethouder Cees Liefting.

Deelnemers die kinderkleding en speelgoed te koop aanbieden krijgen de helft van de verkoopopbrengst terug, de andere helft gaat naar een goed doel. Spullen die niet verkocht zijn en niet meer naar de deelnemers terug hoeven gaan naar Stichting Litouwen en Kledingbank Zeeland. Stichting Shaki heeft in de de loop der jaren vele goede doelen geld geschonken, o.a. Clini Clowns, SOS Kinderdorpen, St. De Regenboogboom., Good Bears, St. Paarden zonder Grenzen, St. Tragel (kinderboerderij), Zorgboerderij Binnenste Buiten, St. Jayden, de speeltuinen Oranjekwartier, de Miertjes en Ons Nootje en vele andere.

Op 16 juli 2012 is de Stichting Kinderkleding- en speelgoedbeurs Terneuzen samengegaan met de voormalige Boekenbeurs van Stichting Buru Nyakwere Nederland (SBNN) uit Hulst onder de nieuwe naam SHAKI (Stichting Hulp aan Kinderen).

In het nieuwe schooljaar van 2018 is het Zeldenrust-Steelantcollege gefuseerd met De Rede. Zij gaan verder onder de naam Lodewijk College.
Beurs in de jaren 90

Boekenmarkten Hulst en Heikant

In 2004 werd een boekenmarkt gehouden tijdens de Stuikersfeesten in Heikant. Albert Stallaart, altijd al een fervent boekenbeursliefhebber geweest ging vol goede moed naar de kerk in Heikant op zoek naar een paar mooie boeken. Daar aangekomen bleek de boekenmarkt niet meer te zijn dan een tafeltje met een tiental boeken. Teleurstelling alom en een reactie van het bestuur: 'Nou, meneer dan regelt u volgend jaar zelf hier de boekenbeurs maar!' Die uitdaging ging Albert aan en in 2005 was er een serieuze boekenbeurs die prima verliep. In 2006 waren er vrijwel geen vrijwilligers om te helpen door allerlei omstandigheden (samenloop van vakanties). Het bestuur van de Stichting Buru Nyakwere Nederland (SBNN) (die zich inzet voor hulp aan kinderen in Kenia) sprak Albert aan met de vraag om boekenmarkten te organiseren voor SBNN met de garantie dat er voldoende vrijwilligers zouden zijn om te helpen. Op 27 mei 2007 vond de eerste boekenmarkt van SBNN plaats in Heikant tijdens de Stuikersfeesten in Gemeenschapcentrum 't Heike. De opbrengst was € 677,20.

Op 20 november 2007 was de eerste vergadering van de net opgerichte werkgroep BOEKEN van SBNN. Tijdens deze vergadering werd besloten jaarlijks enkele boekenmarkten te gaan organiseren met hulp van ROC Westerschelde (thans Scalda) in haar vestiging in Hulst aan de Tabakstraat 22. Hier kreeg de werkgroep een bergruimte en mochten de klaslokalen gebruikt worden voor boekenmarkten. Steeds meer boeken en een goede opbrengst volgde. In de periode 2007 tot en met einde 2011 was de totaalopbrengst € 31.499,84. Dit geld is allemaal ten goede gekomen aan de kinderen in Kenia voor de bouw van lokalen en de aanschaf van leermiddelen.

Eind 2011 stopten enkele bestuursleden van SBNN om persoonlijke redenen. Het organiseren van de boekenmarkten, ophalen boeken, sorteren en weer alles opruimen na afloop van de boekenmarkt was een te zware belasting voor de overgebleven vrijwilligers. Albert Stallaart, Annemiek Stallaart en Margareth Wisse gingen op zoek naar een andere oplossing: samenwerken met de vrijwilligers van de Stichting Kinderkleding- en speelgoedbeurs uit Terneuzen. Hieruit ontstond SHAKI en werden de boekenmarkten uitgebreid naar Terneuzen.

boekenbeurs